ניהול על פי ערכים בשיטת אימ

כותב המאמר

אהד גניאל

יועץ ומייסד

management by values IM method
תגובת עובד לשאלה בנוגע למקרה כישלון - "זה הנוהל" עשוייה להעיד על תרבות ניהולית 'אוטומטית' וחסרת מודעות בארגון
ערכי החברה בשילוב עקרונות הניהול של שיטת אימ מהווים נקודת אחיזה שורשית ואיתנה המסייעת לייצר קו אחיד של תרבות ניהולית בארגון
מתודולוגיית הניהול על פי ערכים עוברת דרך תהליך בחינה והתאמת החזון והערכים, היכרותם לעומק והנחלתם בתהליכי התרבות הארגונית
היתרונות שבניהול ע"פ ערכים בתהליכי שיפור ביצועים

אמירות מוכרות של עובדים שנכון להתייחס אליהן

מקרי כשל הן נחלתו של כל ארגון. בבואנו לתחקר אירועי כשל בארגונים, כדי ללמוד ולהביא לשיפורם, אנו נתקלים לעיתים בתגובות הבאות:

  1. זה נעשה לפי הנוהל.
  2. עשיתי בדיוק מה שהמנהל שלי אמר לי.
  3. ככה תמיד עשו כאן.
  4. כולם פה עושים ככה.

כתגובה לכך, אנו נוטים לשאול את המנהלים להם אנו מייעצים השאלה הבאה: "האם האדם שהשיב מרגיש שהוא נמצא בסביבה בטוחה ומאפשרת?". בכך אנו מכוונים את המנהלים להתבונן על האמרות הנ"ל כמגננה. כלומר, כשעובד אומר "זה הנוהל!" הוא לעיתים מתכוון לומר שהוא פעל כנדרש ממנו בארגון, בדיוק לפי הנוהל – אז מה אנחנו רוצים ממנו?!

השאלה שצריכה להישאל כעת היא – האם זהו מענה שמציג סביבה שמשרה ביטחון? שבה העובד מאמין שהוא יכול לשפר ולעשות טוב יותר? או לחלופין "זה מה שרציתם, זה מה שעשיתי".

חשוב לעבוד על פי הנהלים, יחד עם זאת...

נהלים חשובים, אין בכך ספק (בוודאי כאשר חלק מלקוחותינו עוסקים ברפואה, מחקר, הייטק, סייבר – חשוב לעבוד על פי הנהלים), יחד עם זאת, עבודה על פי הנוהל לא מבטיחה הצלחה, לא בתהליך עצמו ובוודאי לא בתוצר הסופי.

נהלים הם מצוינים לפעולות טכניות, קבועות, תדירות, שיטתיות. הם גם מצוינים כדי לייצר אחידות ולפעול כמכונה משומנת. אך כדי להבטיח תהליך ותוצאה נכונים נכון לשלבם עם ניהול על פי ערכים, זאת כדי שגם העבודה על פי הנהלים תהייה עם חשיבה אנושית לאור החזון והמטרות של הארגון.

מנהל מחלקה יכול לעבוד ע"פ נהליה של מחלקת משאבי האנוש שבארגון ועדין ללקות בחסר בכל מה שקשור למשאב האנושי במחלקתו. אפילו איש שירות במוקד טלפוני יכול לעבוד ע"פ הנוהל ולהיצמד לתסריט השיחה ועדין ציבור הלקוחות יתלונן עליו ויהיה לא שבע רצון מהשירות שניתן לו. דוגמה נוספת היא של מתכנת, שיכול לקבל את הבונוס השנתי ממנהלו ועדין לא להרגיש מוערך. ניהול על פי ערכים מצמצם משמעותית את תופעת ה"ניהול לפי מתכון".

המקור לניהול על פי ערכים בשיטת אימ

שיטת אימ הינה גישה ניהולית המבוססת על שלושה עקרונות ניהוליים, טכניקה של שלושה שלבים (אווירה, ידע ומערכת יחסים) ומספר כלי ניהול שיוצרים את הבסיס לתרבות ניהולית. זאת הופכת להיות תשתית איכותית לתרבות ארגונית המעודדת תהליכי שיפור ביצועים בחברה ומתוכה.

עם השנים וגידול מספר החברות והארגונים בהם הטמענו את הגישה והכלים, גילינו שבכל מורכבות או קושי, אנו היועצים, מנהלי הפרויקטים, חזרנו לערכי החברה ולעקרונות הניהול אשר היוו נקודת אחיזה איתנה בכל "נפילה" או צעד לאחור. כך, גילינו שזאת מתודולוגיה מעולה כדי להישאר בכיוון הנכון, כדי לצלוח את המשבר, כדי לספק מענה ולייצר פתרונות. עם הזמן מצאנו את האיזון הנכון שבניהול באמצעות ערכי הארגון שעמו אנו עובדים, בשילוב עקרונות הניהול שלנו. כעת, יכלה הנהלת הארגון לקבל החלטות או להימנע מהן, בהתאם למידת התאמתם לערכים שקבעה ולעקרונות שלנו.

יתרה מכך, גילינו שניתן להכווין לשינוי הארגוני המיוחל, ואף להעצימו באמצעות ניהול על פי ערכים – הסרת התנגדויות, התמודדות עם כישלונות בתהליך –  הכל היה ברור יותר כאשר פעלנו לאורו של ערך כזה או אחר.

בחלק מהפרויקטים, הגדלנו לעשות והצגנו את התהליך באמצעות הערכים של הארגון שבו אנו פועלים. התוצר הוא שפה ארגונית ברורה יותר, מסגרת שיח מאפשרת ועידוד החשיבה האנושית בקרב חברי הארגון. כל כך פשוט שגם לנו היה קשה להאמין לזה.

בשנת 2016 כבר קראנו לתהליך "ניהול על פי ערכים בשיטת אימ". מאז כל ארגון שבחר לבצע את התהליך במתודולוגיה הזאת, משמר וממשיך לנהל ולפעול על פי ערכיו, ובהצלחה רבה.

מה זה ניהול על פי ערכים בשיטת אימ?

ניהול על פי ערכים הוא מתודולוגיה: שיטת הפעולה שבאמצעותה ניתן לנהל ולהניע את אנשי הארגון אל עבר המטרות והיעדים של הארגון וזאת מבלי לאבד את חשיבתם המיוחדת של כל עובד או עובדת. ניהול על פי ערכים עוטף את הנהלים ביכולתם המופלאה של בני אדם, לעשות מעבר למצופה, לדייק ולשפר והכל לאור חזונו של הארגון בו הם פועלים.

ניהול ע"פ ערכים מאפשר למנהל כמו גם לעובד, להפעיל שיקול דעת במקומות שהכי נכון להפעיל אותו ולא לפעול ב"אוטומט". בנוסף, ניהול שכזה מעצים את ארבעת מקורות המוטיבציה (לקריאה עליהם פשוט ללחוץ על מודל מעש"ה ומוטיבציה) ובכך מצליח להביא למיקסום יכולותיו של הפרט (האדם) במכונה המשוכללת שנקראת ארגון או חברה.

ניהול לפי ערכים ידמה לאורות המגדלור, המאפשרים לנו להמשיך ולהתכונן לחזון ולמטרה – גם כאשר אנו רחוקים, כשחשוך או כשבים סוער. באופן זה, הערכים הם משהו ודאי ובטוח להיאחז בו ב"חיי" הארגון.

המתודולוגיה של ניהול על פי ערכים בקצרה

חזון וערכים

בחינה והתאמה של חזון החברה והערכים הנבחרים של הארגון והפיכתם ליישומיים בשגרה הניהולית ובשגרת העבודה "שידעו לדבר אותם". בשפה המקצועית מדובר באבחון ארגוני ממוקד שפה ותרבות ארגונית.

היכרות אמיתית עם הערכים

הכרה ולמידת השפה. ניתן לעשות זאת בסדנאות והדרכות וגם במעגלי שיח או מפגשי סיעור מוחות לפי דרג או מעורב. הדבר תלוי מאוד באופי הארגון ובנורמות התרבותיות הנהוגות בו.

הטמעת שפת הערכים

ניהול על פי ערכים אינו מהלך של "זבנג וגמרנו" אלא יותר של "זבנג והתחלנו" כיוון שזהו תהליך שיטתי, עקבי ותדיר שמתרחש בארגון במרבית היבטיו ובשגרת היום יום שלו.

1. הערכים הופכים להיות מרכיבים בתהליך המיון והגיוס (שיטת התבחינים הידועה).

2. הערכים מוטמעים במסלולי הכניסה לתפקיד ובשאר ההכשרות בארגון.

3. הערכים מהווים חלק מהמבנה הארגוני, הגדרות התפקיד, ממשקי העבודה ומדדי ההצלחה של הארגון.

4. הערכים מוטמעים בתהליכי משוב העובדים והעובדות במחלקות השונות של הארגון.

5. הערכים משמשים כאורות המגדלור בתהליכי קבלת החלטות, בישיבות, במפגשים השונים והמגוונים.

6. הערכים מוטמעים במערכת המדידה והתגמול של הארגון.

7. לקוחות וספקים: כמובן שהם באים לידי ביטוי מוצלח כאשר לקוחות הארגון או גורמים חיצוניים יודעים לזהות את ערכי הארגון בתוצריו ובתהליכיו.

היתרונות שבניהול ע"פ ערכים בתהליכי שיפור ביצועים

בחברה גדולה שעמה עבדנו, ידענו שהתהליך הצליח כאשר הגיע מנהל פרויקטים ואמר לנו "הלקוח שלי אמר לי שרואים את ערך 'האיכות' של החברה בפרויקט שלנו". אותו מנהל אמר זאת בגאווה גדולה מכך שהלקוח היה ער לשיטת העבודה של אותו מנהל, העולה בקנה אחד עם ערכי החברה.

בניית תשתית ארגונית לתהליכי שיפור ביצועים אמיתית מחייבת את קיום המחויבות והמחוברות של אנשי הארגון, עובדים ומנהלים כאחד. ניהול על פי ערכים בשיטת אימ מעניק לכל עובד ומנהל את מקורות המוטיבציה ובכך מסייע בחיבור ורתימת האנשים המרכיבים את הארגון אל מטרותיו – מודל מעש"ה למוטיבציה, כאמור מהווה דרך טובה לחשוב על כך.

כעת, בשימוש בטכניקת הניהול לפי ערכים, מנהל או עובד שצריכים להפעיל את שיקול הדעת שלהם, ירגישו אחראיים יותר להחלטותיהם ופעילותיהם. בנוסף, תחושת ההשפעה שיש להם תהיה גדולה יותר מאשר בעת ביצוע טכני של נוהל כזה או אחר. כל זאת לצד תחושת העצמאות והשייכות שמפעמות בקרבם.

תחושת השייכות הארגונית מתחזקת כיוון שניתן ביתר קלות לאתגר את הקיים, לעלות מורכבויות ולהציף קשיים – כשכל השיח הוא לאור הערכים ותוך שימוש תדיר בהם. המשמעות הישירה היא היותם של העובדים שייכים, חלק ממשהו גדול ממנו.

ניהול על פי ערכים בשיטת אימ, יוצר שפה ארגונית אחידה, שפה שמאפשרת את המשך שיפור הביצועים האישי והארגוני. החזון והמטרות ברורות עד לאחרון העובדים וכולם פועלים לאורם.

ניהול על פי ערכים יהיה כיסודות איתנים של הארגון מהבסיס ועד לקצה. שזורים בכל עורקי ונימי הארגון.

לקוחות כותבים על ניהול על פי ערכים בשיטת אימ

ארגונים וחברות שבחרו למסד את התשתית הארגונית לשיפור ביצועים, השפה והתרבות הארגונית באמצעות המתודולוגיה שלנו "ניהול על פי ערכים בשיטת אימ":

מאמרים נוספים מפי המחבר

טאלנט לגייס או להצמיח

טאלנט, לגייס או להצמיח?

כולם מחפשים את הטאלנטים ומפעילים מערכי גיוס, מיון, איתור, השמה ציידי ראשים ועוד בכדי לזהות ולגייס אותם מחוץ לארגון, כאשר יתכן מאוד שכבר בארגון קיימים כאלה שהם טאלנטים שטרם התגלו? או אפילו מחוץ לארגון, מועמדים שיתכן מאוד והם בעלי התכונות שמרכיבות את הטאלנט הבא שלך…

קרא עוד »
management by values IM method

ניהול על פי ערכים בשיטת אימ

ניהול על פי ערכים בשיטת אימ הינה גישה ניהולית מתודולוגית שמייצרת תרבות ניהולית וארגונית לשיפור ביצועים בארגון שבו היא מוטמעת. היא מאפשרת חשיבה מקורית, מעודדת יוזמה ומעצימה את הפריטים בארגון.

קרא עוד »